"Boliviansk drama er lågmælt, høgaktuelt og glitrande." Dag og Tid
----
"Praktfull og brutal
Filmen «Utama» viser fram brutale klimaendringer på en nydelig utført måte." Dagbladet (5)
---
"Utama åpner med det svimlende nydelige bildet av en eldre mann som går mot solen som stiger gyllent over et majestetisk fjell i Bolivia."
"Utama er en vakker og rørende film, full av subtil, men dyp mening bak kameraarbeid og lyd."
KinoMagasinet (5)
----
Utama er en film om håp – om folk som ikke gir opptil til tross for det som fremstår som en håpløs kamp for å leve sitt tradisjonelle liv – kamp mot både klimaendringer og politikere. Det er en sterk kinoopplevelse fra Bolivias høyland. Cinema (5)
----
"En sjelden mulighet.
Ja, det er spesielt, annerledes, vakkert, stille, dramatisk, ekstremt. Ingen skal undres over at filmen har fått om lag 20 internasjonale priser, inkludert den store juryprisen på Sundance-festivalen. Og det er sant at filmen er som en praktutgave av National Geographic." Stavanger Aftenblad (5)
----
"«Utama» er ein usentimental sørgjesong over døyande kultur." Klassekampen
----
"Eminent komponerte bilder utgjør rammen i bolivianske Utama, som på kløktig vis tematiserer tradisjonelle livs mulige undergang" Le Monde Diplomatique
----
"Med hans aller første film klarer Alejandro Loayza Grisi å overbevise om at han er en regissør man burde følge med på. Denne uhyre vakre filmen maler den tørre ørkenen i Bolivia som et bugnende landskap av historie og farge. Utama er en nøktern kjærlighetshistorie der omgivelsene er en egen rollefigur.
Her er det ingen stor dramatikk, men det kjennes veldig nært og følelsesladd ut, og slukker kanskje tørsten etter litt filosofering. Utama er åpenbart en film som burde oppleves på et stort lerret, og jeg oppfordrer alle til å se denne på kino." Jump-cut.no (4,5 av 5 stjerner)
----
At denne praktfulle filmen vant den store juryprisen i Sundance, overrasker ikke.
Grisi er opprinnelig fotograf, og det merkes. Filmen er så vakker som en praktutgave av National Geographic, overført til levende bilder på lerret. Historien, både enkel og omfattende, griper og berører mer enn noen av filmene jeg hittil har sett.
Det eldre ekteparet Sisa og Virginio lever høyt oppe i Andesfjellene i Bolivia. De driver med lama (hvorfor er det ikke flere lamaer og alpakkaer på film, de er jo gudbenådet fotogene), og lever enkelt og tradisjonelt. Men regnet uteblir; det har ikke regnet på et år. Livsgrunnlaget deres står i fare. Og Virginio er syk.
Barnebarnet Clever kommer på besøk for å overtale dem til å flytte til byen. Der har de ingen ting å gjøre, svarer Virginio bryskt.
Filmen gir oss noe så nydelig som en varm og øm kjærlighetshistorie om to mennesker som har levd et helt liv sammen i ufattelig karrige omgivelser, som kanskje de siste i sitt slag i dette området - og i tilsvarende områder som er ekstra utsatt for klimaendringene.
-----
«Når den majestetiske kondoren ikke føler seg nyttig lenger, forbereder den sin egen død» - Virginio.
Med verdenspremiere på Sundance, der den vant juryprisen, har Utama fortsatt å sanke priser overalt hvor den har blitt vist. Sist på Transilvania filmfestival, der den fikk hovedprisen og publikumsprisen. Lagt til en liten landsby i den Bolivianske delen av Altiplano er debutfilmen til Alejandro Loayza Grisi en innertier på første forsøk, og et utsøkt og finstemt filmbrev fra en regissør vi vil se mye mer av i årene som kommer. Filmen er valgt ut som Bolivias Oscar-kandidat.
Virginio er en aldrende Quechua-bonde på det Bolivianske høylandet som hver morgen, året rundt, gjeter sine lamaer over store avstander. Men jorda er knusktørr og den intense sola tærer stadig mer på kreftene til den gamle bonden. Hjemme i huset gjør kona Sisa sine daglige sysler, som inkluderer en daglig tur for å hente vann i landsbyen. Men den nedlagte gruvedriften fra et selskap har også gjort vanntilførselen der vanskelig. Når deres barnebarn Clever kommer på besøk, så er det for å få dem med seg hjem til byen. Det sitter imidlertid langt inne for det eldre ekteparet å dra.
Regissør Grisi har bakgrunn som fotograf noe man tydelig ser i de utrolig vakre panoramabildene fra høyslettene. Filmen sender tankene til westernfilmens storheter som John Ford og Sergio Leone. Samtidig med å være et dagsaktuelt innspill i klimadebatten – i skildringen av konsekvensene av ekstrem tørke i fantastisk vakre områder – så maler den også et kjærlig, nært og velfortalt bilde av et ektepar som opplever at deres felles historie og livsverk nærmer seg slutten. (Sakset fra omtale på Film fra Sør-festivalen 2022).
-----
Alejandro Loayza Grisi er utdannet som fotograf og har tidligere arbeidet på dokumentarserien Planeta Bolivia og en rekke kortfilmer, blant annet Aicha, Dochera og Polvo. Hans første kortfilm som regissør Laberinto kom i 2017, før han skrev og regisserte Utama som kom ut i 2022.